Rezil Şeyler

 






Okunduğu gibi yazınca rezilyıns esası resilience olan terime taktım bir süredir.Bu nedir ne değildire kafa yorarken yine yepisyeni aydınlanmalar yaşadım nasıl mı hadi buyrun...

"resilience" kelime manasına dayanıklılık/esneklik diyor translate.Psikoloji biliminde ruhen çabuk iyileşme haline karşılık gelsede türkçede birebir karşılığı yok galiba.Hadi biz duygusal sağlamlık diyelim,kırılganlığında okey olduğu, asıl mevzunun düşünce kalkabilme kabiliyeti olduğu birşey,kelimedeki esneklik bence sağlıklı bir sağlamlığı,iyileşebilme halide ne olursa olsun bozulabilecek kırılabilecek bir halin söz konusu olduğunu söylüyor.

Okuduklarımdan anladığım kadarı ile doğuştan değilde yaşarken öğrenilen bir yeti bu ama bence genetik aktarımların illaki etkisi var misal benim ailemdeki kadınlar bildiğin amazon kadınlarıydı ama annem ruhen çoktan iflas bayraklarını çekmiş kurban psikolojisinde birisiydi.Çocukluğunda ebeveynine ebevenylik yapmış herkes bilirki bazı anlar ben bu kadından mı çıktım hali alıyordum.Ha o yaşlarda sorsan bunu kelimelere dökemezdim fakat yaşadığım his tamda buydu.Sonra sonra anneanne babaanne tipolojisine bakınca ait olduğum kökleri bulmuş legonun eksik parçasını yerine cuk diye takmıştım.

Ben kendime baktığımda kesinlikle o sağlamlığı ve esneklik halini her yaşımda her durumda gördüm tattım.Ama 42 yıllık hasar raporuna bakınca kabarık bir manzara var.Bunu görünce insan mütemadiyen "bu kadar sağlamdında bu vaziyet ne hemşire"deyiveriyor.Galiba bu konuya beni sürükleyen start noktasıda tam burası oldu.Çok ama çok sevdiğim bir psikaytr bu konudan söz ederken "bu özelliğin bende daha az olmasını isterdim" deyince bende bir aydınlanma oldu.Niyeyse ben birşey eksik olunca sorun olura öyle bir takılmışımki birşeyin eksikliği kadar fazlalığıda bir anomalidir gerçeğini hasır altı etmişim ajsdf! Üç kollu altı parmaklı olmak gibi buradan bakınca.Vay ben nerelere gidem!!

Yabancı bir kaynakta bu benim aydınlanmayı şöyle tanımlıyor;

Aşırı dayanıklılık, bireylerin dayanılmaz koşullara katlanmaya devam etmesine ve zorluklara gereksiz yere hoşgörülü olmasına neden olabilir. Hedefler, aşırı bilinçli veya bilinçsiz inkarla gerçekçi olmayabilir.

Böylece pert olmaya doğru sürüklendiğim halimin en büyük sebebini bulmuş oldum.Ebeveynim ile öğrendiğim şifacı arketipini adına literatürde yineleme zorlantısı dedikleri, tanıdık olana gidip onaramadığım hikayeyi tekrar tekrar deneyimlediğim bir yaşam serüveninde,kuyularda merdivensiz kalmalarım filan hep bundanmış.

Benim en büyük silahım içten gelen bir enerji ve mizah duygumdu.Ama ne derler okuyucu hazıra dağ dayanmaz bir boru ile beslediğin yüz tonluk havuzu üç beş muslukla boşa akıtırsan kaç yıl dayanır? sayısalcılar alın size problem!Ben bir iktisatçı olarak o çeşmelerden akan su boşa gidiyorsa,arkada fırat nehri bile beslese havuzumu bir damlasını boşa vermezdim ama lezyonik duygular albayım tüm rasyonel bilimleri donunda sallayacak güçteydi iç piyasamda.





Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Ömer Lütfi Lülü Efendi Konağı

Çok Saygıdeğer Kendim

Kırk Kırık Kırılmışlık